Pertanian satu perniagaan

Pertanian mempunyai kepentingan terhadap sumber makanan, kewangan dan ekonomi . Bidang pertanian dapat mengurangkan kebergantungan terhadap pengimportan bahan makanan. Jika negara boleh menghasilkan produk pertanian yang berkualiti, negara mampu mengeksport produk pertanian negara ke luar negara. Pengeksportan produk pertanian akan menggalakkan pengaliran wang masuk.

Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini info pertanian terkini.
CILIBANGI

Pada tahun 2010, nilai pengeluaran kasar daripada Banci Ekonomi 2011 untuk sektor pertanian adalah sebanyak RM 53 452.1 juta. Penyumbang utama pengeluaran dalam sektor pertanian adalah subsektor tanaman dengan RM 37 275. 6 juta .

Pertanian mempunyai kepentingan terhadap sumber makanan, kewangan dan ekonomi . Bidang pertanian dapat mengurangkan kebergantungan terhadap pengimportan bahan makanan.

Jika negara boleh menghasilkan produk pertanian yang berkualiti, negara mampu mengeksport produk pertanian negara ke luar negara. Pengeksportan produk pertanian akan menggalakkan pengaliran wang masuk.

- Iklan -

- Iklan -

Bidang pertanian dapat membuka peluang pekerjaan kepada penduduk setempat serta memberi keuntungan yang besar kepada pelabur dan pengusaha.

Bagi mengelakkan krisis makanan adalah penting untuk sumber pertanian yang boleh memenuhi keperluan bahan makanan.

Kementerian Pertanian dan Industi Asas Tani bekerjasama dengan Kementerian Perlancongan mewujudkan konsep Agro – Perlancongan.

Agro-pelancongan adalah satu konsep pelancongan yang berkembang pesat kerana Malaysia menawarkan pelbagai aktiviti berkaitan dengan sektor pertanian dan perladangan kepada para pelancong. Antara aktiviti yang mendapat sambutan dalam agropelancongan ini adalah lawatan ke dusun buah-buahan dan ladang ternakan, penyelidikan, homestay dan sebagainya.


KELAS FERTIGASI TANAM CILI (ONLINE)Kelas Fertigasi Serendah RM30, Akses Selama 1 Tahun

Daftar kelas sekarang dan akses kelas pada bila-bila masa anda lapang. Harga kelas bermula RM30.


Nota Percuma!

Langgan email percuma setiap minggu untuk dapatkan info terkini mengenai tanaman.

Anda mungkin juga berminat
- Iklan -

Tinggalkan komen

Alamat email anda tidak akan disiarkan.