Sejarah Cilibangi

Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini info pertanian terkini.
CILIBANGI

History 1

Program biak baka cili di UKM bermula pada tahun 1978 oleh Mendiang Profesor K.M.Graham dan berterusan pada tahun 1987 oleh Profesor Dr Ahmed Mahir Mokhtar Bakri Mohamed .

Penyelidikan selanjutnya adalah di bawah seliaan IRPA (Intensified Research in Priority Areas) yang diketuai oleh Profesor Madya Dato ‘ Dr Zakri A. Hamid. Dua daripada penyelidik yang terlibat adalah Profesor Madya Dr Ahmed Mahir Mokhtar Bakri dan Profesor Madya Dr Ismail Ahmad , Fakulti Sains dan Teknologi. Kajian saringan dan pemilihan, tindak balas genotip – persekitaran, percubaan pengesahan tempatan di Rhu Tapai (Terengganu), Lundang ( Kelantan), Titi Tergantung (Perak ) dan plot eksperimen UKM (Selangor); ujian kestabilan genetik, menguji heterosis dan ujian baja telah dijalankan pada baka cili yang terpilih.

- Iklan -

- Iklan -

Selepas 15 generasi, variti Cilibangi seperti Cilibangi 1 dan 2 telah dibangunkan dan diperkenalkan pada 13 Disember , 1995 di Makmal Bioteknologi Tumbuhan oleh Profesor Dato ‘ Dr Sham Sani , Naib Canselor UKM pada masa itu.

Cilibangi-3 dan Cilibangi-4 telah dikeluarkan selepas 20 generasi dan telah dilancarkan di Makmal Bioteknologi Tumbuhan pada 5 Mac, 1998 oleh Profesor Madya Dato ‘ Dr Zakri A. Hamid , Pemangku Naib Canselor UKM.

Manakala Cilibangi-5 dan Cilibangi-6 dilancarkan setelah melalui 25 generasi di UKM- MTDC Technology Smart pada 14 Mei 2001 oleh Dato ‘Seri Hj. Hj Mohd Shariff Omar yang merupakan Timbalan Menteri Pertanian , Malaysia. Pra tanaman cili dijangkiti CVMV ( cili virus coreng veinal ) didapati mempamerkan penentangan terhadap bintik berpusar ( Collectotrichum capsici ). Tanaman cili dengan skor rendah untuk kedua-dua penyakit ini dipilih dan dinamakan sebagai Cilibangi.

Pada tahun 2010 selepas 30 generasi, pelbagai baru terdiri daripada gabungan ciri-ciri Cilibangi sebelum ini, dipilih dan dinamakan sebagai Crunchious dan dilindungi di bawah Pelindung Variti Tumbuhan (Hak Milik Pembiak baka ) dan Cap Dagangan milik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).


KELAS FERTIGASI TANAM CILI (ONLINE)Kelas Fertigasi Serendah RM30, Akses Selama 1 Tahun

Daftar kelas sekarang dan akses kelas pada bila-bila masa anda lapang. Harga kelas bermula RM30.